tisdag, februari 12, 2008

Planering vt 2008

Jag planerar att under våren 2008 arbeta för att Kunskapskällan får ett tydligare fäste ute i verksamheten och att den på ett mer synligt sätt kommer att stötta elevernas lärande. Min önskan är att jag ska kunna bidra med att ge eleverna möjlighet till fler uttryckssätt än skriven text. Under våren och inför hösten kommer jag att utarbeta ett arbetsmaterial som ska kunna användas under nästa läsår. Det ska fungera som ett "PIM för eleverna". Jag tänker mig att det finns ett antal examensuppgifter som ska lämnas in. Minst ett i ordbehanding, två i ett presentationsprogram, tex PPT varav ett är i form av en presentation som ska användas med elevens kommentarer "live", en i form av ett bildspel som fungerar fristående, med berättarröst, ett radioprogram. Slutligen också en film i tex PhotoStory eller MovieMaker. På vägen ska eleverna ha fotograferat stillbilder, infogat dem i de olika programmen, hanterat ett bildbehandlingsprogram, ett ljudbehandlingsprogram, letat och hittat bilder, ljud mm på Internet som är OK att använda upphovsrättsligt. Jag lägger ingen vikt vid hur eleverna tar sig fram, vilka vägar deras lärande tar, det är upp till eleven. Det kan alltså vara så att eleverna väljer att fotografera med sina mobiler, PSP eller med digitalkamera beroende på vilket som för dem känns mest relevant och användbart. Självklart erbjuder jag kurser och workshops i det som jag kan, och stöttar eleverna under deras resa.

Inga kommentarer: