Förmiddag
eTwinning 2004 – 2007 – 2013; Ann-Marie Degerström
Lansering i januari 2005: den viktigaste delen av Europeiska kommissionens eLearning-program.
Mål: uppmuntra skolor att kommunicera med hjälp av IT, främja interkulturell dialog
Digitalt skolsamarbete – webbaserat – eTwinning-portalen
Inga pengar in – inga pengar ut
1:a perioden tom sept 2007 – 30000 registrerade skolor
Nu: 36 121 registrerade skolor/projektidéer, 3261 pågående projekt
Sverige: 968 registrerade skolor/projektidéer, 359 pågående projekt.
Men nu då – vad händer under nästa period?
2007-2013: Europeiska kommissionens Life Long Learning Programme, Commeniusprogrammet
Några utmaningar:
- En tydligare utveckling mot ett fokus på "lärande" i motsats till "undervisning"
- Integrering av IKT i det dagliga skolarbetet
- Behovet att etablera nya strategier i skolans syn på lärande.
Nytänkande kring lärande och undervisning
- Hur utbrett är pedagogiskt nytänkande (särskilt rörande användande av IKT)
- I vilken utsträckning har detta förändrat lärandet och undervisningen?
- Vilka använder sig mest av den nya tekniken?
- Vilka hinder finns för nytänkande och införande av nya metoder?
Lärarens roll och behov
- Bli e-mogna = säkra i användningen av ICT: kunna använda och skaffa sig tillgång till olika digitala resurser, omvärdera sin roll som lärare(bäst i klassen)
- Få tillfälle att "nätverka" i och utom skolan, i kollaborativa och innovativa projekt
- Få ta del av spridningen av goda exempel och nya lärresurser
eTwinning erbjuder
- pedagogiskt stöd – webben och personligt
- NSS och ambassadörer
- Goda exempel
- PDW
Några skäl att arbeta med eTwinning
Samarbeta digitalt med kolleger från 28 andra eurolpeiska länder= virtuell mobilitet
SIMPLE
4 utmaningar för eTwinning i fas 2
Tekniska – Pedagogiska - Spridning "värdering" – administrativt "management"
Portalen
Syfte: Sätta fokus på skolor och projekt, samt förenkla informationsstrukturen
Från termen partnerskap till projekt:
- Bla för att de flesta partnerskap har bara ett projekt
- Partnerskap uppfattas som projekt
- Lärare vill ha en "label" per projekt (och inte per partnerskap)
- Tydligare fokus på projektet
Pedagogiska frågeställningar eTwinning; Angela Andersson
Pedagogiska modeller
Reflections on eTwinning, pedagogical issues in eTwinning
Syfte:
Att uppnå målen i kursplanerna och eller
Att uppnå de övergripande målen och eller
Utveckla metod, lärraroll, livslångt gemensamt lärande.
Var ligger fokus?
Innehållet; teoristyrt vs praktiskt orienterat, ansvaret för elevens lärande, lärarens relation till elevens lärande. eTwinning-projekten kan se väldigt olika ut.
Enligt Mihaly Csikszentmihalyi (har skrivit en bok som heter FLOW) kan elevers prestationer och utveckling ökas via djup, glädje och nöje. Nyckelattribut är:
- Tydliga mål samt tydlig konstruktiv feedback
- En utmanande aktivitet kräver skicklighet
- Sammanslagning
- …
Roligare med eTwinning
Uppfyller listans villkor:
- Autentisk situation
- Ansvar
- Mål
- Resultat
- Mottagare
eTwinning stöttas av Howard Gardners multipla intelligenser, och Vygotskijs kollaborativa lärande.
Projektkiten vs målen; Ann-Marie Degerström
Projektkit – färdiga att använda, kopplade till läro- och kursplaner.
3 projektkit har granskats ur denna aspekt
- Kulturbilder
- 4 årstider
- En videokonferens om tolerans
Ett av projekten (kulturprojekt) finns på www.lektion.se
Varför förankra kiten i läro och kursplaner?
- Lärarekan uppfatta eTwinning som ngt extra
- Underlätta planeringen
- Ge argument för
- Elever
- Kolleger
- Skolledningen
- Föräldrar
- Elever
Läro- och kursplanförankring kan lätt göras med alla kit av vilken lärare som helst!
Multimediabyrån; Anders Brännstedt
- Klassblogg, finns under Reportage, Publicera
- Trekvarten/Publicera/Blogga busenkelt
- Under bearbetning: diino.se – fildelning. Som eTwinnare kan man få tillgång till ett konto utan reklam.
- Kurser/Publicera/Upptäck Wikispaces
- Ljud/Skapa filmmusik i Sony ACID
- Bildspråk (för förskolebarn)
Litt. Publicistiska arbetssätt i skolan, Dan åkerlund
Internationella Programkontoret; Angela Andersson
www.programkontoret.se – prenumerera på nyhetsbrevet
Program och stipendier
Comenius
- Fortbildningsstipendier 4 ggr/år
- Partnerskap 15 februari
- Förberedande besök 3 ggr/år
- Assistenter och värdskolor (jan)
- Multilaterala
- Nätverk
- Studiebesök, 30 april, katalog
Nordplus
Junior
- Elever och lärare i för- grund- och gymnasieskolan
- Norden inkl Grönland, Färöarna och Åland, samt de baltiska länderna
- Ansökningstiden förlängd till den 14 mars
Programkontorets skolstipendier
- Stimulera samarbete mellan skolor/barnomsorg i Sverige och utomlands (hela världen)
- Ansökan april och oktober
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar