tisdag, februari 12, 2008

eTwinning-ambassadörer, träff på Myndigheten för Skolutveckling, Sthlm

Förmiddag

eTwinning 2004 – 2007 – 2013; Ann-Marie Degerström

Lansering i januari 2005: den viktigaste delen av Europeiska kommissionens eLearning-program.

Mål: uppmuntra skolor att kommunicera med hjälp av IT, främja interkulturell dialog

Digitalt skolsamarbete – webbaserat – eTwinning-portalen

Inga pengar in – inga pengar ut

1:a perioden tom sept 2007 – 30000 registrerade skolor

Nu: 36 121 registrerade skolor/projektidéer, 3261 pågående projekt

Sverige: 968 registrerade skolor/projektidéer, 359 pågående projekt.

Men nu då – vad händer under nästa period?

2007-2013: Europeiska kommissionens Life Long Learning Programme, Commeniusprogrammet

Några utmaningar:

  • En tydligare utveckling mot ett fokus på "lärande" i motsats till "undervisning"
  • Integrering av IKT i det dagliga skolarbetet
  • Behovet att etablera nya strategier i skolans syn på lärande.

Nytänkande kring lärande och undervisning

  • Hur utbrett är pedagogiskt nytänkande (särskilt rörande användande av IKT)
  • I vilken utsträckning har detta förändrat lärandet och undervisningen?
  • Vilka använder sig mest av den nya tekniken?
  • Vilka hinder finns för nytänkande och införande av nya metoder?

Lärarens roll och behov

  • Bli e-mogna = säkra i användningen av ICT: kunna använda och skaffa sig tillgång till olika digitala resurser, omvärdera sin roll som lärare(bäst i klassen)
  • Få tillfälle att "nätverka" i och utom skolan, i kollaborativa och innovativa projekt
  • Få ta del av spridningen av goda exempel och nya lärresurser

eTwinning erbjuder

  • pedagogiskt stöd – webben och personligt
  • NSS och ambassadörer
  • Goda exempel
  • PDW

Några skäl att arbeta med eTwinning

Samarbeta digitalt med kolleger från 28 andra eurolpeiska länder= virtuell mobilitet

SIMPLE

4 utmaningar för eTwinning i fas 2

Tekniska – Pedagogiska - Spridning "värdering" – administrativt "management"

Portalen

Syfte: Sätta fokus på skolor och projekt, samt förenkla informationsstrukturen

Från termen partnerskap till projekt:

  • Bla för att de flesta partnerskap har bara ett projekt
  • Partnerskap uppfattas som projekt
  • Lärare vill ha en "label" per projekt (och inte per partnerskap)
  • Tydligare fokus på projektet

Pedagogiska frågeställningar eTwinning; Angela Andersson

Pedagogiska modeller

Reflections on eTwinning, pedagogical issues in eTwinning

Syfte:

Att uppnå målen i kursplanerna och eller

Att uppnå de övergripande målen och eller

Utveckla metod, lärraroll, livslångt gemensamt lärande.

Var ligger fokus?

Innehållet; teoristyrt vs praktiskt orienterat, ansvaret för elevens lärande, lärarens relation till elevens lärande. eTwinning-projekten kan se väldigt olika ut.

Enligt Mihaly Csikszentmihalyi (har skrivit en bok som heter FLOW) kan elevers prestationer och utveckling ökas via djup, glädje och nöje. Nyckelattribut är:

  • Tydliga mål samt tydlig konstruktiv feedback
  • En utmanande aktivitet kräver skicklighet
  • Sammanslagning

Roligare med eTwinning

Uppfyller listans villkor:

  • Autentisk situation
  • Ansvar
  • Mål
  • Resultat
  • Mottagare

eTwinning stöttas av Howard Gardners multipla intelligenser, och Vygotskijs kollaborativa lärande.

Projektkiten vs målen; Ann-Marie Degerström

Projektkit – färdiga att använda, kopplade till läro- och kursplaner.

3 projektkit har granskats ur denna aspekt

  • Kulturbilder
  • 4 årstider
  • En videokonferens om tolerans

Ett av projekten (kulturprojekt) finns på www.lektion.se

Varför förankra kiten i läro och kursplaner?

  • Lärarekan uppfatta eTwinning som ngt extra
  • Underlätta planeringen
  • Ge argument för
    • Elever
    • Kolleger
    • Skolledningen
    • Föräldrar

Läro- och kursplanförankring kan lätt göras med alla kit av vilken lärare som helst!

Multimediabyrån; Anders Brännstedt

  • Klassblogg, finns under Reportage, Publicera
  • Trekvarten/Publicera/Blogga busenkelt
  • Under bearbetning: diino.se – fildelning. Som eTwinnare kan man få tillgång till ett konto utan reklam.
  • Kurser/Publicera/Upptäck Wikispaces
  • Ljud/Skapa filmmusik i Sony ACID
  • Bildspråk (för förskolebarn)

Litt. Publicistiska arbetssätt i skolan, Dan åkerlund

Internationella Programkontoret; Angela Andersson

www.programkontoret.se – prenumerera på nyhetsbrevet

Program och stipendier

Comenius

  • Fortbildningsstipendier 4 ggr/år
  • Partnerskap 15 februari
  • Förberedande besök 3 ggr/år
  • Assistenter och värdskolor (jan)
  • Multilaterala
  • Nätverk
  • Studiebesök, 30 april, katalog

Nordplus
Junior

  • Elever och lärare i för- grund- och gymnasieskolan
  • Norden inkl Grönland, Färöarna och Åland, samt de baltiska länderna
  • Ansökningstiden förlängd till den 14 mars

Programkontorets skolstipendier

  • Stimulera samarbete mellan skolor/barnomsorg i Sverige och utomlands (hela världen)
  • Ansökan april och oktober


 

Inga kommentarer: