Internationella Programkontoret
Vilka möjligheter finns?
Comenius Fortbildning
En del i Programmet för livslångt lärande
Lärare, skolledare, övrig pedagogisk personal
- Fortbildningskurs
- Konferens
- Arbetsskuggning (job shadowing)
Syfte: kompetensutveckling, skapa kontakter
Fortbildningen ska ha en tydlig europeisk dimension
Längd min 1 vecka, max 6 veckor
Ca 6 veckors handläggningstid
Projektsamarbete – partnerskap
- Långsiktigt samarbete mellan skolor/förskolor
- Utbyte av personal och elever
- Ömsesidigt
- Tematiskt
- Ansökan 4 ggr/år
Nordplus junior
- Mobilitet, projekt och nätverk för förskolor och skolor
- Nordiska länderna inklusive Grönland, Färöarna och Åland samt från 2008 även de baltiska länderna
- Klassutbyten/lärarutbyten – 2 partner
- Utvecklingsprojekt – 3 partner
- Ansökan senast 14 mars
Comenius partnerskap
En del i Programmet livslångt lärande
Samarbete mellan skolor eller vuxenutbildningsorganisationer
Syfte: utveckling, samarbete och att stärka den europeiska dimensionen
- Sätter processen i centrum
- Tvååriga projekt
- Minst tre partners
Bilaterala projekt med språkfokus möjliga (från 12 år)
Ansökan behandlas bara i koordinatorlandet
Ansökan senast 15 februari
Kontaktseminarier ordnas runt om i Europa
För att hitta partner när man redan har en idé.
Comenius värdskola
Skolor och vuxenutbildningsorganisationer
Ta emot en blivande lärare som assistent på skolan
Programkontorets skolstipendier
- Projektsamarbete, klassutbyte med länder över hela världen
- Möjlighet att bjuda in personal och elever från partnerskolan för länder utanför OECD
- Ambition att utveckla långsiktiga internationella kontakter
Programkontorets skolstipendier – planering
- Möjlighet att etablera kontakter i andra länder
- Stöd för max 4 personer
- Bidrag till resa och logi (ej mat)
Programkontorets skolstipendier - Fördjupning
- Möjlighet att genomföra ett projekt tillsammans med elever och personal
- Ingen begränsning i antal personer
- Bidrag till resa och logi, 50 % medfinansiering ett krav
Programkontorets skolstipendier – ansökan
- Två gånger per år: 1 april och 1 oktober
- Ansökan on-line samt inbjudan från partnerskolan
Vad är ett projekt?
- Definierat innehållsmässigt
- Avgränsat i tid, resurser, och omfattning
- Mätbara resultat
- Dokumentation
Projekt och linje
- Projekt i linjen
- Inte mer eller mindre definierat än annat – egentligen
- Avgränsat innehåll, moment, elever
- Examination
Projektord
- Syfte
- Mål
- Insats
- Metod
Fällor
- Dunkelt
- Önskan att göra det enkla avancerat
- Hänvisning till och upprepning av självklarheter
- Ordval
"Citera inte på latin. Säg vad du har att säga och sätt dig sedan ner"
Projektanalys – ett projektord
- Processfokus
- Produktfokus
- Delmål
- Risker
- Ändringar
Checklista
Kolla vad ansökan avser. Gör en checklista. Tänk på att man inte är i något förhandlingsläge, man måste följa de regler som finns för ansökan.
Projektkit – Ready made kits
- Många kit
- Många ämnen – temaområden
- Ämnesövergripande
- Grundliga
- Översatta (inte alla)
Lärares Proffessional Development
- Livslångt lärande
- Träning
- Tillägnande av färdigheter
- Kompetensutveckling
- Uppnående av mognad och vishet i läraryrket
Indirekta effekter av eTwinning-projekt
- Få nya insikter i olika utbildningsmiljöer
- Erfarenhet av nya sätt att undervisa och lära sig
- Erfarenhet av nya pedagogiska tillvägagångssätt
- Reflekterande över egna uppfattningar, kompetenser och färdigheter genom mötet med andra kulturer
- Så du utvecklar verkligen dig själv i ditt yrke.
Två perspektiv på Professional Development
- Personligt för lärarna
- Grad av engagemang i innovationer
- Grad av engagemang i innovationer
- Skolan som organisation
- Whole school approach
- Whole school approach
IKT-kompetens och eTwinning
Fyra nivåer
Interaktion med: sig själv, eleverna, kollegorna, omgivningen
Kolbs lärstilar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar