söndag, juli 01, 2007

Västkusten – bästkusten?


 

Jo, Västkusten är ändå den bästa kusten att vara vid, trots den senaste veckans dåliga väder. Det började med midsommar. Vi, eller rättare sagt min mamma, hade planerat så härligt med att vi skulle åka ut till Långholmen som ligger utanför Skärhamn. Vi skulle ha vår lilla båt på drygt 6 meter med, mamma och pappa med sin större på 8,5 meter och så deras kompis med en betydligt större båt på hela 9,5 meter. Med ut för att fira skulle också mina svärföräldrar, för det är dem vi brukar vara med på midsommar. Allt var planerat in i minsta detalj, mat, dryck och vem som skulle sova i vilken båt. Allt utom vädret.

Plan A var alltså att åka ut till Långholmen, men allteftersom veckan gick och vi började närma oss insåg vi, med hjälp av SMHI, att vi måste ha en plan B. Det blev att ligga kvar i hemmahamnen och fira midsommar i båtarna där. Vi tog oss så småningom genom plan C osv. fram till det som vi numera kallar plan Q, vilken innebar att vi tog lunch i den största båten, sill och potatis, öl och snaps. Vi tryckte ihop oss 12 personer under ett bomtält med ösregn på utsidan och stämningen var trots allt hög! Därefter var det middagsvila som gällde och senare på kvällen blev det grillning under en segelduk på svärföräldrarnas altan. Jordgubbar till efterrätt och en härlig atmosfär. Min midsommar blev trots allt så som jag vill ha den. Glad och med mina närmaste omkring mig!

Inga kommentarer: