fredag, juli 06, 2007

Puh, nu är det äntligen över…

Ja, inte semestern eller så, utan läkarbesöket. Det årliga. Hos reumatologen. Och den här gången var det värre än någonsin. Alltså, inte med sjukdomen utan med mig. Har varken lämnat prover eller tagit medicinen som jag ska.

Nervös, som en brud till sitt bröllop, eller kanske snarare som en brottsling till rätten. En skyldig brottsling. Vet egentligen inte vad det är jag tror ska hända. Att läkaren skickar mig i fängelse, eller utfärdar någon annan typ av straff? Nåja, så klev jag då in, doktorn var 20 minuter sen, och som vanligt så var mina farhågor överdrivna (eller som vanligt förresten, har faktiskt råkat ut för en gång att en läkare skällde ut mig som ett barn som ertappats med handen i godisburken. Vet inte vad hon trodde att hon skulle uppnå? Trodde hon att jag inte förstod att det var viktigt med provtagning? Och att jag skulle förstå bättre om hon sa till på skarpen? Gjorde mig bara ännu mer nervös för att gå till läkaren…), den här läkaren tog det lugnt och konstaterade att det ändå var dags att pröva utan medicin ett tag. Vi ska röntga händer, fötter och höfter så får vi se… Fick en kortisonspruta i handleden – fy katten, gillar inte sprutor – en ny handledsortos, lämnade lite prover (!!) och så var det över… Förhoppningsvis är det ett år kvar tills jag ska dit igen och dessutom behöver jag inte lämna några prover på ett tag nu… ;-)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Känner igen mig, det årliga tandläkarbesöket och besinningslöst tandpetande den sista veckan.. "Du använder väl tandstickor?" "Jajamensan!" Senast var vi i princip klara och jag fick beröm av tandläkren för mitt fejande i munnen när en röntgenbild avslöjade ett STORT hål.. 1.600 kr..

Ingus sa...

Attans att det ska behöva kosta också... det borde vara nog med ens egen ångest!

Anonym sa...

Har använt min semester till att dra (!) en tand. Det gör man inte när man är 35.... Tandläkaren sa att jag inte luktade hallon i munnen och hittade en rotfyllning med karies i som ngn av hans kollegor "glömt" bort. Tja ,det blev ett billigt tandläkbesök, det billigaste på listan var floursköljning och utdragning:) Får väl racerspara till en ny tand, DEN blir nog inte gratis. Reumatikersommarn är ju toppen annars...... ses snart

Anonym sa...

Alltså hälsar anonyma Ulrika

Ingus sa...

Ja, reumatikersommaren har ju varit fantastisk. Skönt att vädret ändå blev lite lugnare här i slutet... då man börjat jobba förstås...Fast idag blåser det och regnar, det är ingen höjdare! Men det är får väl kompenseras av att det är fredag...