fredag, november 25, 2005

Med tårar i ögonen...

... tittade jag på ett gäng killar som läste ur sin nya bok Pojkboken. Artikeln finns på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=40124&a=492309&lid=puff_492304&lpos=lasMer och därifrån kan man sedan titta på när killarna läser upp sina dikter och korta berättelser om sitt liv. Jag missade programmet, Lilla Aktuellt som var i går kväll, men tekniken gör det alltså fullt möjligt för mig att ändå ta del av det så här i efterhand. En kurskamrat berättade om det för mig och så gick jag in. Flera av er som läser kommer säkert att gå in och titta ni med ;-)

Tårarna i ögonen kom sig både av killarnas rörande berättelser, men också av deras lite blyga, men mycket stolta uppläsning. Tuffa tonårsgrabbar som bjuder på sitt allra innersta... Kanske kan boken också ge andra tonåringar lite hopp? Uppläsningen gjorde mig stark och hoppfull. Det finns saker vi kan göra - om inte annat hälpa till, stötta och göra möjligt för barns och ungdomars skapande - av böcker, musik, bilder...

Inga kommentarer: