måndag, november 21, 2005

Blogg från förr

Inklipp från min BLOGG från IT-pedagogutbildningen:
____________________________________________

18/11

Podcasting - en helt ny värld öppnar sig! I måndags var jag och Arto från jobbet på en workshop i Skolutvecklingsenhetens regi och fick testa på att göra en radiosändning som vi sedan lade ut på Internet. Det var fantasiskt roligt! Vi har planer på att låta de elever som Arto är mentor för få pröva på att göra några sändningar i det som vi kallar Kärraradio: http://www.podradio.nu/item/view/2238/ Vi använde oss av en sida som heter http://www.podradio.nu/ Det kändes ganska enkelt och kan nog bli en hit tror jag. För att hantera ljudfilerna använde vi oss av programmet Audacity http://audacity.sourceforge.net/download/

En annan sida av podcasting är ju den suveräna möjligheten att kunna prenumerera på program och sedan ladda ner dem till sin mp3-spelare (företrädesvis iPod, men det går bra med vanlig mp3 också). Här ser jag också stora möjligheter i skolan. Hittade till exempel nyheter om Sverige på engelska. Ger ju språklärarna stora möjligheter att öva eleverna på sådant som är aktuellt och nära. Vetenskapsradion sänder nyheter varje dag... NO? P1 har filosofiska program ... SV-SO? Har också en prenumeration på BBC:s Today. Kanon för engelskan! Finns ju
mängder av användningsområden bara av själva fenomenet podcasting... Jämfört med att sätta på radion direkt och lyssna så ger det ju läraren möjligheten att vara väl förberedd, varför inte ha förberedda frågor, använda som introduktion till debatter eller reflektioner kring olika fenomen, processer... you name it?
_____________________________________________________________

13/11

Det är inte alltid som tekniken får en att bli glad. Har under helgen testat en ny digitalkamera som vi köpt in på skolan. Bilderna blir jättefina och det går även att ta små filmsnuttar med den. De får en bra bild och ljudet funkar... Men så uppstår problem när jag skulle leka lite med Microsofts Moviemaker och Producer... Filmformatet .MOV fungerar inte mot de programmen - att man inte blir galen! Så nu är vi på jakt efter en möjlighet att spara om filerna i ett annat format... får se hur lång tid det tar... tid som man inte har...

Men visst är tekniken också fantastisk. Igår kväll chattade jag, över MSN, med en kurskamrat i Stockholm och av någon outgrundlig anledning var vi tvungna att få veta skillnaden på frukt, bär och grönsaker. Man använder ju ofta de begreppen omlott. Då gick jag till NE.se (har en prenumeration där) och jag kunde, genom att klippa och klistra, visa min kamrat vad uppslagsverket sa och däremellan diskuterade vi kring de slutsatser vi drog. Fantastiska verktyg! (Tyvärr blev dock begrepps-uppfattningen ännu mer förvirrad än tidigare, men det är ju inte teknikens fel!)
_____________________________________________________________

11/11

Sitter på kurs i Stockholm. Brukar övernatta på STF:s vandrarhem Fridhemsplan. Ligger bra till eftersom det är gångavstånd till Lärarhögskolan. Vi uppskattar också att vi har TV på rummet, men ännu bättre är att det finns uppkoppling mot Internet. Så igår kväll pratade jag, via MSN, med båda mina barn, min man och min svärmor hemma. Vi hade både ljud och bild igång så jag kunde visa hur vårt rum såg ut också. Senare på kvällen testade jag och min man att prata över Skype. Det var ett fantastiskt ljud, precis som om han fanns med mig i rummet... Häftigt!
_____________________________________________________________

10/11

Tisdagen med föreläsning kändes mycket positiv. Bo Dahlbom var intressant att lyssna på och jag känner mig både nyfiken och skrämd inför den framtid han målar upp. Har inte hunnit läsa mer än första kapitlet i hans bok, men ska helt klart ge mig på resten också. Tankar som dyker upp är att vi som pedagoger måste ta vårt ansvar och försöka följa med i utvecklingen framåt och kanske till och med påverka den?

Inga kommentarer: