tisdag, mars 24, 2009

PBS-konferens Bålsta mars 2009


En tillbakablick...


Örebro 2004

Karlstad 2005

Skövde 2006

Bålsta 2007

Bålsta 2008

Bålsta 2009

Ledningen av PBS nätverket


Gun-Britt - ansvarar för nätverksträffarna samt hemsida

Hans-Åke - ansvarar för forskningen och är vetenskaplig ledare

Monica - ansvarar för att det ska fungera med utvecklingsinsatserna i kommunerna ekonomi och administration 

Nätverksträff för alla hösten -09 Västerås


Framtida organisation


Utvecklingsfaser (Grainer)


Tillväxt genom kreativitet

Ledarskapskris

Tillväxt genom styrning

Självständighetskris

Tillväxt genom delegering

Kontrollkris

Tillväxt genom samordning

Formalitetskris

Tillväxt genom samarbete

Vad har PBS-nätverket bidragit till sedan förra nätverksträffen




  • Forskning om en vägledande helhetsidé i Göteborg


  • Internationellt



    • Holland


    • Vetenskapliga artiklar, forskarkonferenser


    • Nordiskt och internationellt forskningssamarbete


  • Lärarutbildningen i Karlstad



    • Strukturerade lärande samtal


    • Föreställningskartor


    • Återkoppling på föreställningskartor som grund för lärande samtal i lärgrupper


  • Barnuppropet



    • Varför uppropet? Ett misslyckande får aldrig vara en norm för hur vi ska göra.


    • Det hårdnande offentliga samtalsklimatet


    • FLUM: Fördjupat Lärande och Utveckling genom Medskapande


    • Oenig forskning?



      • Kvalitet som resultat på standardiserade prov


      • Kvalitet som kvaliteter i kunskaper


    • Udda och obetydliga forskare


    • Forskning och politik



      • önskad samhällsutveckling


      • globalt perspektiv


  • Kunskapsbildning: Arbets- och utvecklingsorganisation

Nätverk som utvecklingsstrategi




  • Kunskapande nätverk eller tips-nätverk


  • De som deltar i nätverksträffar är positiva

Den pedagogiska verksamheten 




  • Arbetsorganisation



    • schema


    • arbetslag


    • arbetsplaner


    • tjänstefördelning


  • Utvecklingsorganisation



    • lärgrupper


    • lärledare


    • lärplaner


    • interna nätverk


    • externa nätverk

 















































UtvecklingsorganisationArbetsorganisation
GrundperspektivVisar på behov av utveckling. Drivkraft för utveckling. Förändring. Långsiktighet. Variatione och flerstämmighet som grund för lärande. Dubbel-loopslärande. Ska undanröjas så fort som möjligt så att verksamheten kan fortsätta som förut. Dränerar skolan på energi. Stabilitet. Akut, operativ. Samstämmighet som grund för beslut om gemensamt görande. Singel-loopslärande.
StyrningStyrning av tredje ordningen: gemensam vägledande helhetsidé. Styrning av första ordningen. Övervakning, kontroller, inspektioner. Styrning av andra ordningen: strukturer, planer.
EffektivitetDynamisk effektivitet: utvecklingspotential. Bra system för att upptäcka "problem". Fokuserar det man kan påverka. Gemensamt lörande. Helhetsidé. Genererar nya lärdomar om lärande. Lärande på alla nivåer.Inre effektivitet: Kostnad per meritpoäng. Yttre effektivitet: kundnöjdhet
Utvärdering och uppföljningUnderlag för lärandeUnderlag för kontroll
KvalitetKvaliteter i kunskapsbildningenResultat på standardiserade nationella prov, betyg
ÅterkopplingVilka svårigheter har du mött när du försökt förverkliga skolans bärande pedagogiska helhetsidé?Vad har du gjort för att förverkliga skolans bärande pedagogiska helhetsidé?
LedarskapPlanera och organisera lärande om undervisning och lärande. Visioner, mentala modeller, helhetsidéPlanera och organisera medarbetarnas görande. Strukturer, medarbetarnas handlingsmönster, rycka ut vid enskilda händelser
OrganiseringLärplaner. Lärgrupper. Lärgruppsledare som kommunikatörer av lärgruppernas lärdomarArbetsplaner. Arbetslag. Arbetslagsledare som implementerare av beslut i ledningsgruppen.
MedarbetareMedskapare och huvudaktörer i kunskapsbildnignen om lärande och undervisningUtförare av beslut
LönekriterierBidrar till det gemensamma lärandetElevresultat, meritpoäng...

 

PAEI


Producerare

Administratör

Entreprenör

Integrerare

Alla fyra delarna måste finnas och samverka.


   


 

Inga kommentarer: