onsdag, mars 25, 2009

Föreställningskartor

Tankerespekt. Viktigt att deltagarna får fundera över varför de är här, vilka förväntingar man har, vad ens utgångspunkt är

 

Vad handlar detta om, vad går det ut på?
Vad krävs av mig, dig, oss då?


Föreställningskarta

en föreställningskarata bidrar till att synliggöra en individs förståelse

 

Frågeställning: Ta fram era tankar och lärdomar från denna fas

 

Metod:

varje deltagare tar fram ett antal centrala begrepp/ord kring området/temat

Varje nyckelor/begrepp skrivs på en post-it lapp

Nästa steg är att placera ut lapparna på ett blädderblockspapper, som ger gott om utrymme att skriva på

 

Två och två. Börja enskilt,  var och en får tankerespekt - punkta upp dina centrala begrepp i lugn och ro. När båda är klara, väljer ni vem som börjar intervjua. En karta i taget - låt det ta tid.

 

Varför kan ställa till det...

När vi ställer varför-frågor finns det nen risk att den som intevjuas knner sig ifrågasatt. Ofta kan dessa frågor ersättas med andra, tex:

Hur kommer det sig, Vad beror det på, tror du?

 

Använd den intervjuades egna ord så mycket som möjligt när du skriver ner förtydliganden av lapparna.

 

Den som intervjuas ska ha mäjlighet att följa med i sina tankar för att kunna se samband och kunna gruppera.

 

Att ställa förståelsefördjupande frågor:

utgå inte från att du förstår vad den andre menar, tillåt dig att inte förstå

det finns ofta flera olika sätt att förstå ett och samma fenomen

 

Att gå igenom kartan i sin heljet när alla delar behandlats

 

Ge varandra tid att tänka!

Ha inte för bråttom, det gör inget om det blir tyst en stund

 

Att vara på samma möte, på samma "våglängd": A-S-K: Arbetsinriktade, Sociala, Kunskapsfördjupande. Hur får jag till det att alla känner att man är på samma möte. Ha samma utgångspunkt

 

Inga kommentarer: