onsdag, mars 25, 2009

Lärande samtal

Spelregler


alla måste bidra

tydliga ramar (lokal tid, deltagare, ledareuppdrag)

pratar om oss: jag och vi inte dom eller man

 

Att leda lärande samtal


ledare med legitimitet att ställa frågor

uppdrag att fördjupa samtalet

kräver tankerspekt

alternera mellan närhet och distans

fokusera på förutbestämd rubrik

fokusera på olikheter

En god samtalsledare


ställer korta frågor

st'ller en fråga i taget

förhör inte

inväntar svar

ställer frågor som inte behöver förklaras

anvädner frågeorden Vad? och Hur? mer än Varför?

Deltagare


ställer "nyfikenhetsfrågor"

Deltar aktivt - lyssna

tankerespekt - allas tankar är lika värda

reflekterande - bjuda motstånd

att inte förstå i första stund

Reflektör


Iakttar och reflekterar utifrån

    både form och innehåll

Sammanfattar samtalet utifrån både

    inenhåll och form

Analyserar utifrån frågor som

    Hur förlöpte samtalet?

    Vilka olikheter kom fram?

Inga kommentarer: