måndag, oktober 27, 2008

Ett låst rum... Skolbiblioteksverksamhet för ökad måluppfyllelse

Lars Rejdnell, Barn- och ungdomschef, Linköping

 

vi pratar ofta om att vi vill ha ett rum si och så, timmar och resurser på ett visst sätt... Inget av det spelar ngn roll om vi inte fyller det mednågot, har en tanke med det.

Framtidens skolbibliotek

Fokusbibliotek

Lärande



  • Barn och elever behöver stöd i sitt udnersökande arbetssätt. Fokusbiblioteket har stora möjligheter att bli ett rum för lärande.


  • Pedagoger och bibliotekarier måste ha en samsyn på lärandet. Hur kan de på bästa sätt gemensamt städja bar och elever?


  • Samarbetet mellan pedagoger och bibliotekarier kan ske på olika nivåer.

19 stater och en provins kan inte ha fel!

En mängd studier i USA och Kanada visar entydigt - bra skolbibliotek främjar elevens studieresultat och läsförmåga.

Elevernas resultat och läsutveckling

Materialet är en sammanställning av mer än 60 studier från olika delar av USA och Kanadea

Effektiva skolbibliotek påverkar elevernas studieprestationer och läsutveckling positivt

Sambanden är så starka att de måste tas på allvar

Några av studiens resultat

På highschools med skolbibliotekarier med hög tjänstgöringsgrad eller flera anställda visade eleverna 22% bättre resultat jämfört med skolor där skolbiblioktekets personalresurser var sämre. (Florida, Baumbach, 2002)

Över 10% fler elever nådde miniminivån i den ålriga läsfärdihetsbedämningegn på skolor med skolbibliotek jämfört med skolor som saknade skolbibliotetk. (Texas, Smith, 2001)

Effektiva skolbibliotek

Med ett effektivt skolbibliotek menas att biblioteket fungerear som en integrerad del i skolan och aktivt städer läroplanens intentioner. För att uppnå detta krävs bla ett välstrukturerat samarbete mellan lärare, bibliotekarie och elever. NCLIS - U.S.National commission on Libraries and information services

 

HUR (Växjö):

Ansökan om att man ville starta ett skolbibliotek, ekonomisk hjälp för att anställa en bibliotekskunnig, köpa in datorer, böcker...

Skaffade ett gemensamt in och utlåningssystem, man skulle kunna låna böcker var som helst i kommunen. Nu är ambitionen att du ska kunna låna på vilken enhet som helst från vilken enhet som helst.

När skolorna fick stöd för att bygga upp det, så var rektor i sin ansökan tvungen att beskriva hur man tänkte gå tillväga och hur man tänkte utvärdera efter två år. Efter två år så skule rektor presentera utvärderingen för sin personal, för förvaltinignen och för politiker. Hade man gjrot ett bra jobb fick man behålla en dela v pengarna till den fackutbildade bibliotekariens lön.

Vilken effekt har detta haft?

Skolbiblioteksforums utlångingsstatistik: 363 registrerade lån 2002 till 180000 2007. (11 gånger det genomsnittsliga i landet)

Lärmiljön

"Den pedagogiska miljön från förskolan till gymnaiseskolan är avgörande för elevens språkutveckling. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att stödja eleven som resurs i denna miljö. Kraven på orientering och sovring i ett strömt informationsflöde är tillsammans med en ymnigt växande floran av medier två goda skäl att stimuera eeleverna till ett processinriktat arbetssätt. Med ett sådant arbetssätt blir bibliotekarien en sjölvklar medlem i arbetslaget" Skolverket Språkrum: GE rum för språket, 2000

Lust att lära

"En av de viktigaste egenskaperna hos kunskapsreaktorn som modell är att ingenting, överhuvud ingenting, kan tryckas in i den utifrån. Hur än omgivnignen bankar på med sin information sker inte någn matlagning såvida inte spanarna mer eller mindre villigt står för det sökande som möjliggör lärandet." Bodil Jönsson, Den obändiga söklusten, 2000

Styrdokument

bibliotekslagen (SFS 1998:1249)

Läroplan för förskolan (Lpfö)

Läroplan för grundskolan (Lpo)

Svenska Unescorådets skolbiblioteksmanifest 1999

Linköpings biblioteksplan

Syfte

Fousbiblioteken ska ha tilluppgift att stödja, utveckla och samordna skolbiblioteksverksamheten på en skola. Fokusbibliotekarien ska utveckla och tillämpa skolbiliotekets mål och uppdrag. Detta ska leda till barns och elevers ökade måluppfyllelse. 

Mål: I samverkan med lärare utgöra ett verktyg för elevens måluppfyllelse. 

Uppdrag fokusbibliotek

Stimulera elevers språk och läsförmåga

Väcka elevers läslust och lust att lära

Väcka elevers nyfikenhet på sig själva, kamrater och sin omvärld genom exemplevis boksamtal

utveckla elevers informationskompetens

erbjuda elever möjligheter att skapa och använda information som en väg till kunskap, förståelse, fantasi och glädje.

Ge eleverna träning i att värdera och använda information 

Skolorna erbjuds...

En fokusbibliotekarie

Ett investeringsbidrag till inventarier

Ett årligt anslag för inköp av medier under förutsättning att skolan satsar lika stor andel

Vid behov eventuella lokalinvesterintar

Kompetensutveckling för fokusbiblioktekarien och bibliotekspedagogerna

Implementering av ett nytt kommungemensamt katalogsystem

Nuläge- oktober 2008

Skolorna lämnar in ansökan till 31 oktober

urval under november månad

rekrytering av bibliotekschef

rekrytering av fokusbibliotekarier

Tips finns i boken Skolbiblotek - en pedagogisk resurs i undervisningen
 

Inga kommentarer: