måndag, oktober 27, 2008

Ett låst rum ...Kan man lära sig genom textflytt och sökslump?

Annika Lantz-Andersson, Institutionen för pedadogik och didaktik (IPD) Enheten för lärande och undervisning, Göteborgs universitet.

 



  • Vad betyder ny teknologi för lärandet?


  • Exempel från textflytt och sökslump


  • teknisk revolution - förändrad kunskapssyn


  • slutsatser

 

LÄSK

11 klasser, 272 elever, 86 skolbesök 

Elever uppfattar infosökning som en aktivitet som främst sker via datorn

Modal scanning - Multitasking - Zappande

Digital literacy/Media literacy

Är det möjligt att vara informationskompetent per definition?

Många ungdomar ställs ofta inför situationen att de ska hitta information kring ngt som de kan väldigt lite om. SÅ kan man vara informationskompetens per se?

Slutsatser från LÄSK:



  • ökad elevaktivitet



    •  svenska skolan har nggn slags uppfattning om att bara det sker aktivitet så sker också lärande. Rörigt och kreativt, har ganska lite att göra med "ordning och reda". Vad händer med de elever som vill visa motstånd: det ena är att man rör sig ännu mer eller att man blir passiv. Skolan är inte en plats där man får sitta och tänka, man ska aktivera sig.


  • förändrat pedagogiskt arbete



    • pedagogen kallas gärna handledare. Lärarna uttrycker att det blir problematiskt att hjälpa eleverna i alla deras ämnen, eftersom varje elev ska välja område/ämne själv.


  • förstärkning av ett "smalt textbegrepp"



    • Bilderna blir ofta dekoration eller utfyllnad. Däremot är det mågna elever som pratar ingående kring bilderna de ser, men de blir inte med i slutprodukten.


  •  Uppgiftscentrering och faktasökning



    • eleverna förutsätter att det finns rätta svar. Inga varför-frågor ställs. Områden a eleverna väljer, såsom kärlek, blir för komplicerade att hitta rätta svar på...


  • Sökslump



    • Man får för många svar och chansar...


    • Man ändrar sitt syfte och sina frågor så de passar sökträffarna


  • Textflytt



    • klipper och klistrar


  • Information via webben¨



    • Sullivan & Scott


    • Kopiering kan vara produktiv för elevernas lärande Ingrid Rasmussen


  • Evolution/Revolution



    • stor del av vår kunskap ligger i vår hantering av våra verktyg


    • Kunskapssyn


Redovisningssamhället,

när saker blir för komplexa då börjar man mäta - rangordna - "trust the numbers"

Eleverna strategier, mantrat "inte skriva av" - ingen vet varför... Vad gör man? Man flyttar texten och tar bort ord. Man tar bort ord man förstår, men behåller de man inte förstår eftersom inte kan ersätta dem med ngt.

Globaliseringsprocessen har gjort att kunskapsteori har blivit tolkningsteori. Att veta hur man kan använda sig av infromationen och kunskapen

En del aktiviteter förändras med ny teknologi. men många grundläggande saker kvarstår.

 

 

Inga kommentarer: