måndag, oktober 27, 2008

Ett låst rum med stängda böcker? Bildning, bibliotek och nyckelko

Sven-Eric Liedman, professor i idé- och lärdomshistoria, Göteborgs universitet

 

Vår kunskap har med vårt liv att göra. Livet är en läroprocess. Man är läraktig hela livet på olika sätt. Det livslånga lärandet. Uttryck som egentligen finns redan hos Commenius. Bildning - en fråga om att man i sitt lärande har en förmåga att reflektera, relatera... Kan innebära ett slags kultuvering av vårt känsloliv - tex konsten

 

Allt vad vi kan samspelar med glömskan. Vi måste har förmågan att glömma. Glömskan är kunskapens bästa vän. Minne och fantasi är mycket nära sammankopplat. Minnen hålls vid liv av fantasin, men fantasin förvränger det också. Förmågan att skriva, nedteckna något är ett sätt att övervinna minnets begränsningar. Sriften avlastar minnet. I minne: poängen är att man inte behöver minnas det (som minnessiffran i en algoritm) Böcker, bibliotek blir en oändlig resurs för minnet. Det viktigaste av allt är att vi vet att det finns där. Bibliotekens utvekcling ligger nära läsandets utvecling. Från början bara till för ett fåtal, men så småninom skolan/kyrkan spred det till alla. Skolbbliotek har funnits i exklusiva skolor lika länge som dessa skolor funnits. Biblioteket i Alexandria var också en skola.

 

Äntligen ska skolbiblioteken bli obligatoriska??? (Här blir jag nyfiken - var kommer den informationen ifrån?)

 

Ett skolbibliotek får inte uppfattas bara funktionellt. Det finns oerhört starka krafter som säger att tex skolbibliotek bara ska uppfattas funktionellt. Gymnasiereformen; den framstår endast som en väg fram mot yrkeslivet. Viktigt att se skolan som en del av livet, inte bara en färd fram till det viktiga... En barn- och kunskapsfientlig inställning. Det funktionalistiska synsättet.

 

EU:s nyckelkompetenser. Rekommendationer, men Sverige brukar försöka följa dem.

 



  1. Behärska modersmålet


  2. Främmande språk


  3. Matematik, Naturvetenskap, Teknologi


  4. Digital kompetens, databaser,


  5. Lära att lära


  6. Social, medborgerlig kompetens


  7. Initiativkraft och entreprenörsskap


  8. Kulturell medvetenhet, kulturella utrycksformer

 

Kunskaper, färdigheter, attityder

 

Lära att lära

Nyckeln för kunskap och bildning. Det väsentligaste är att utifrån kunna se sitt lärande. 

När den ska förklaras blir det gärna; studieteknik, att känna sina svaga och starka sidor. Nödvändiga och grundläggande teknikaliteter. Borde röra sig kring att tänka kring själva tänkandet. Tyvärr har det blivit ngt som man ska kunna kvantifiera. Det är som en pest som går över utbildningsvärlden att vi ska kunna kvantifiera allting. Kvantifierandet gör också att tolkningen av EU:s nyckelkompetenser blir begränsat.

 

Man överlåter ingenting till det sunda mänskliga omdömet utan reducerar det till något man kan sätta siffror på!

 

Skola och skolbibliotek blir tolkat endast som funktioner, men de kan inte friskrivas från resten.

 

Dewey: livet finns i alla mänskliga verksamheter. Man kan inte se ngt som enbart förberedelse för ngt annat.

 

 

 


 

Inga kommentarer: