tisdag, december 06, 2005

Kommunikation - hur långt räcker det?

Akkep skriver i en kommentar att det viktigaste (om jag förstår det rätt?) inte är kunskap utan kommunikation - och nu hårdrar jag det lite. Visst jag håller med om det, kommunikation överbrygger det mesta, men precis som Akkep uttrycker så måste det till en viss grundkunskap, tex pedagogutbildning.

Men jag tror att det också är viktigt att fundera på hur och vad vi menar med kommunikation. Hur många parter måste finnas? Vilka intressen får "kommuniceras"? Hur bereder vi plats för allas funderingar? Innebär kravet på kommunikation snarare ett krav hos våra IT-pedagoger att de ska ha en viss karaktär, en färdighet, en öppenhet..., än krav på kunskap? Hur ser vi till att alla IT-pedagoger har "rätt" kommunikativa förmåga? Missförstå mig inte, jag är en stor förespråkare av kommunikation, men hur gör vi?

Nu ska jag iväg till ett mycket spännande forum för kommunikation, nämligen en träff med "tanterna" i radhusområdet. Det brukar vankas mat och vin... och massor av skvaller!

4 kommentarer:

Pekka Stenberg sa...

Eh jo… Du hårddrog det hela en aning. Det var absolut inte så jag menade. Självklart måste man ha en grund att stå på, annars fungerar det inte och då kan man kommunicera hur mycket man vill utan att komma nånvart. Men samtidigt kan inte alla ha kunskap i allt och det måste vi lösa. Jag skrev att kommunikation kan avhjälpa de brister vi har, inte att det är det viktigaste. Jag kan möjligtvis gå med på att jag uttryckte mig otydligt.

Hur gör vi med kommunikation? Jag tror inte att man får göra det för svårt för sig genom att sätta upp en massa regler för detta. Har man en brist inom specialpedagogik får man väl prata med en specialpedagog.

Låter som ett trevligt grannskap...
/Pekka

Ingus sa...

Härligt, visst hårddrog jag det hela, men det behövs nog ibland för att skapa debatt... och kommunikation... Vill förtydliga att jag inte på något sätt är oense med dig..., utan snarare vill förtydliga det du uttrycker. Att samtala/kommunicera tror jag absolut är det lämpligaste... och bästa... verktyget!

Mycket trevligt grannskap! Ska sova på allt skvallret nu... kanske berättar en annan dag!

Pekka Stenberg sa...

Det är bra med debatt, och intressant och roligt.

Nu i dag skall jag också i väg och ha trevligt. Två dar på Asia Spa i Varberg...
Där skall vi kommunicera. Och njuta.

Unknown sa...

Härligt med hårddragningar och diskussion!