tisdag, december 06, 2005

IT-pedagog - för och i framtiden?

Har tillsammans med kollegor i IT-pedagogutbildning funderat över vad en IT-pedagog fyller för syfte och vilka arbetsuppgifterna därför bör vara. Pekka skriver att IT-pedagogens viktigaste egenskap är "att kunna ta reda på det man inte kan från början" och det tror jag är den enda möjligheten. Att tro att vi ska kunna ligga steget före eleverna i kunskap om olika program och användningsområden tror jag är att sikta för högt. Däremot måste vi ha förmågan att lära oss nya program och vara öppna för det som kommer. En annan viktig aspekt som Pekka tar upp är att vi måste finnas med i verksamheten för att se hur "verkligheten" ser ut. Jag tror också att vi måste ha visioner och idéer om de positiva möjligheter som finns med IKT, men också insikt i de problem och hinder som finns.

Jag håller också med Kari om att IT-pedagoger bör fungera som informatörer och konsultmen INTE som tekniker. Att vi ska finnas med vid inköp och planering av hur tekniken ska användas ser jag som självklart.

Jag anser också att IT-pedagoger bör ha en viss kunskap i specialpedagogik för att vara öppen för och se möjligheter där tekniken kan underlätta och stödja för att lyfta fram elevens kompetenser.

3 kommentarer:

Pekka Stenberg sa...

Jag tror mycket på att kommunikation kan avhjälpa de ev. brister man har. Att ha en bakgrund som pedagog tror jag är nödvändigt, men också mycket kommunikation med t ex specialpedagoger för att få en insikt om behov och möjligheter.

Ingus sa...

Håller med dig, och som jag framfört ovan så tror jag mycket på kommunikation. Vill dock framföra att även det är en kunskap/färdighet som vi på olika sätt måste förvärva.

Pekka Stenberg sa...

Jo..Det håller jag med om