tisdag, november 11, 2008

Förebyggande arbete i skolan - om ledarskap, implementering och e

Trestadsssatsningen - förebyggande arbete i fyra Göteborgsskolor 081111

Ulla kungur, samordnare för alkohol- o drogförebyggande arbete i Göteborg



Stockholm, Göteborg och Malmö



  • fyra pilotskolor


  • generéll skolsatsning


  • drogvaneundersökning, alla i år 9 och år 2 på gymnasiet, år 2002 och 2007

Utgångspunkt - hälsofrämjandé åtgärder

Deltagande skolor

glöstorpsskolan

hovåsskolan

tynneredsskolan

burgårdens utbildningscentrum

Pilotprojektens genomförande



  • kartläggning och analys


  • målformuklering och avgränsgninsar


  • val av metoder eller utveckling av metoder


  • implementering


  • utvärdering av forskare

Fyra hörnstenar för skolans arbete



  • meningsfull och strukturerad fritidsverksamhet


  • samarbete mellan skola och föräldrar


  • socialt och emotionellt lärande och ett gott skolklimat


  • elevhälsan (SET, socialt och emotionellt)

Skolors prevention mot alkohol och narkotika SPAN

Knut Sundell, IMS institutet för utveckling av metoder i socialt arbete

begränsningar:

försök- ocoh jämförelseskolor skiljer sig åt från början

går ej att avgöra vad som är verksamt av flera preventiva insatser

PPT kommer senare.

ÖPP, SET, Livsviktigt, TEMA-vecka droger, VÅGA


Försöksskolor

Manualbaserade, alla involveras, varaktigt, personal ense om innehållet

Kontrollskolor

ej manualbaserade, speciellt utsedda eller externa organisationer, tidsbegränsat, personalen oense om innehållet

Effektstorlek - ett standardiserat mått för styrkan på en insats

föräldraträning är en bättre metod än skolträning

Risk och skyddsfaktorer:

Föräldrars bjudvanor, kraftig koppling mellan om man får dricka hemma och ifall man varit berusad...

Vissa skillnader till förmån fölr pilot- modellskolorna (ffa skolanpassning/psykisk ohälsa)

tidig debut + låg skolanknytning riskfaktorer

flicka och landsbygd riskfaktorere

många riskfaktorer ökar risken för normbrott

Slutsatser

riskfaktorer är relaterade till normbrott ... och kan därför användas som utgångspunkt för prevention

bättre träffsäkerhet för dem utan riskfaktorere ön för dem med många ... prevention vör däröf riktas mot grupper snarare än enskilda

i huvudsak sammar iskfaktorer för pojkar och flickor ... därför bör preventiva insatser inte skilja flickor och pojkar åt

samma riskfaktorer för olika typer av normbrott ... prevention mot ett normbrott har effekter på andra

under tonåren är normbrott vanliga ... men få utvecklar en livslång problematik 

Förändringsarbete/implementering

Tre faktorer för att hjälpa (Green me fl, 2006)

forskning om vad som fungerar

krav på förändring

organisation för att sprida och utbilda

definition implementerign

De procedurer som används för att införa nya metoder i en ordinarie verksamhet coh att säkerställa att de metoderna används som avsett och med varaktighet.

Tidigare synsätt var att bra metoder sprider sig själva..., men

dåliga metoder sprids på samma sätt som bra

upplysning ingen garanti

utbildning leder bara ibland till förärndring

nya metoder förändras ofta under implementeringen (så att de inte fungerar)

Underlätta implementering



  1. motivera förändring genom utvärdering


  2. Börja där förutsättningarna är bäst


  3. Processperspektiv


  4. Lokalt ägande av förändringsarbetet


  5. .


  6. .


  7. .


  8. Forsknign måste översättas - lättförståeligt, tydlig nytta, passa in i verksamheten generellt


  9. demonstrationsexempel - underlättar förståelse


  10. ta häsnysn til informella sociala nätverk, individer på andra arbetsplatser kan spela roll


  11. utvärdera verksamheten lokalt


  12. tillåt anpassning .- men först efter implementieringen



  1.  

(innovatörer; nyfikna, inget att förlora, snabba anpassare; inser fördelar, ofta informella ledare, majoriteten; gör som andra gör, "sölkorvarna"; socialt tryck)  

Steg vid implementering (Fixsen m fl, 2005)



  • inventering av behov (finns ett problem?)


  • förankring


  • planeirng


  • utbidlnign


  • handledning när metoden bärjar användas


  • säkra metoden vidmakthålls över tid (ev. revidering metod)

Första 5 stegen tar ca 2-4 år


Dodofågelns dom - alla vinner

Metaanalys av psykoterapier

Slutsats = alla psykoterapier r lika bra

Skillnader beror på "generella " faktorer:

klientens förväntningar, verbala förmåga och stresstålighet

 

Är ifrågasatt



  1. bygger på ett urval psykoterapier och INTE socialtjänstens klienter


  2. Jämför i huvudsak KBT-baserad behandling


  3. Blandar äpplen och päron (skiljer ej mellan olika problem)



Litt. Evidensbaserad praktik i socialt arbete

Litt. Forskare och praktiker om implementering

Den kvalitativa utvärderingen: implementering, spridning och process

Björn Andersson

intervjuer, observationer, dokumentation

Det visar sig att man ganska ofta gör ganska stora avvikelser från programmet och det ger en tveksamhet till visade resultat. Därför har man i det här fallet följt implementeringsarbetet.

Vad har genomförts?


  • pedagogisk verksamhet: livskunskap -SET

  • föräldrasamarbete: ÖPP

  • intern/extern utveckling: utbidlnign, policy

  • elevmedverkan : Local Hero, filmprojekt

  • elevhälsan: främst gymnasiet

Projektets tillkomst

Organisation

Val av metod

Process


  • inititativ MOB hösten 2002

  • arbete på lokal nivå - samordnare april 2003

  • Lokal handlingsplan - sept 2003

  • Urval skolor - okt 2003

  • Preliminär projektplan dec 2003

  • starta verksamhet?

 Planeringstermin vt 2004!


  • utbildningsvecka

  • innehållslig likhet

  • programval: helhet viktigt

Organisation


  • beredskap på den enskilda skolan

  • organistatoriska skillnader

  • intern förankring yttre/stimulans

Styrning



  • MOV; lokalt och nationellt


  • kontroll nära verksamheten


  • diskursiv styrning

Det pedagogska arbetet med livskunskap



  • social-emotionell träning


  • självkänsla, egna beslut


  • sociala relationer


  • teman, situationer, enskilt, grupp


  • kommunikationsregler: inga sänkningar, passa, lyssna aktivt, inte sprida vidare

Min tanke: varför är detta inte de regler vi alltid utgår ifrån? Skulle inte det stödja vårt arbete, eller finns det hinder i det?

Fyra olika arbetssätt



  • alla klassansvariga - SET


  • en särskild grupp - SET


  • en särskild grupp - egen struktur


  • olika program: kurs, mentorstid - SET

Specialkompetens eller allmänkunskap? Vad är livskunskap?



  • modell för annan undervisning?


  • särskild ämneskunskap


  • risken att bli för personlig, det dyker upp svåra situationer där det är viktigt att veta hur man ska hantera dem


  • risken att undervisa "som vanligt", som om det vore Hallands åar...


  • ommöblering av klassrummet! (Vad säger vår miljö om vilken typ av undervisning som ska ske. Var någonstans finns kunskapen?)


  • problemfokusering eller förebyggande? Meningen är att det ska vara förebyggande, men samtidigt så diskuterar man ofta om det som en behandlingsinsats... Den och den klassen behöver...

Min tanke: Leppilampi/Sahlbergs sätt att arbeta medvetet i grupp. Vi borde fundera kring att föra in diskussioner, reflektioner mm i grupp för att utveckla vårt arbete.

Lärare om program i skolan



  • positivt med utbildning och material


  • viktigt med struktur


  • följer "sådär" - vill sätta eget avtryck


  • professionell process, viktigt att programmen ger plats för växande


  • gör bedömning av lämplighet/situation

Vad tycker eleverna?



  • viktiga frågor


  • bra regler för kommunikation


  • påverkar klassklimat


  • kritik av det repetitiva


  • kan inte prata fritt


  • alltför givna, korrekta svar


  • påverkas inte ifråga om alkohol/narkotika

Olika elevgrupper



  • samhällsengagemang


  • betygsorientering


  • egna erfarenheter


  • svårigheter med arbetsformen

Föräldraarbetet



  • hittar nya former


  • spänning mellan drog- och skolfrågor


  • skillnader mellan olika föräldrar

Gymnasieskolan



  • undervisning eller mentorstid? Hur hitta utrymme?


  • teambuilding, enstaka satsningar'skillnade teoretisk eller praktisk inriktning


  • elevhälsans involvering, tydligare social profil

Verksamheten präglas av att den sker inom skolan!



  • skolan är itne någon neutral arena


  • generell intsitution - specifik organisation


  • viktigt att kunna växa i program


  • skilda elevgrupper påverkas och färhåller sig olika


 



 


Inga kommentarer: