tisdag, juni 05, 2007

Öresundstågsskola

Okej, sen tidigare har ni lärt er att man inte kan veta vilken vagn som gäller (från Göteborgs station alltså) förrän tåget är igång.… Det finns ingen restaurangvagn utan det kommer en restaurangvagn… Nu förklarade han att den är ambulerande och att de kommer runt till våra platser… det kunde de sagt på nervägen tycker jag… där irrade jag runt som en dåre…

Det finns ingen uppkoppling – som jag vet i varje fall… inte heller någon strömförsörjningsmöjlighet… Så jag kör med mobilmodemet helt enkelt. Idag så gick jag ner i god tid till tåget bara för att inse att det var försenat med ca 20 minuter… som strax blev 30 minuter, som blev 35, som slutligen blev 45… Det hela slutade med att det 1 minut före avgång dessutom bytte spår… det sades säkert i någon högtalare, som var så otydligt sprakande så det inte hade hjälpt om de pratade något annat än obegriplig rotvälska…

Nåja, sista svårigheten, förhoppningsvis den sista, resan har ju bara börjat… var toaletten. På nervägen klarade jag mig hela tiden, men pga förseningen så var det panik redan när jag klev på idag. Letade upp toaletten, som inte finns i varje vagn som på x2000… har förresten åkt tåg i Ryssland under Sovjettiden, då fanns det toalett, tesamovar och två snygga konduktörer i varje vagn… för att komma in i toalett utrymmet var man tvungen att trycka på en knapp så öppnades dörren som i Star Trek ungefär. På insidan var det inte lika klart däremot… Där fanns flera knappar att välja på . Stod där oc velade och till slut gick konduktören förbi på utsidan och tryckte på knappen… Hmm, hur låser man då? Tryckte på en mängd knappar innan det till slut lyste en röd lampa… fick ju helt enkelt chansa på att det innebar att det var låst… Ja, se tekniken av idag ;-(

Inga kommentarer: