onsdag, mars 21, 2007

Förskolevägen

Sitter och skriver adresser på kuvert till alla förskolor i göteborg och gjorde en liten reflektion. Nästan alla förskolor har inget "eget"namn utan heter som den väg/gata den ligger vid. I Kärra-Rödbo har däremot förskolorna egna namn, en del kan man härleda till gatornas namn, men namnet är ändå förskolans! Vet inte vad det betyder, men jag har aldrig sett en grundskola heta Skolvägens grundskola...

(... och tänk i Bergsjön där vägnamnen heter så vackra saker som Tellusgatan, Zenitgatan... då tänker man att Förskolan åtminstone kunde få heta Tellus förskola, eller Förskolan Tellus, men nej, den heter Tellusgatan!)

Vad betyder detta?

3 kommentarer:

AKEILL sa...

Jag heter hellre lasarettsgatans förskolan än "Nallens förskola" om du förstår mig rätt!

Ingus sa...

Jo, jag tror att jag förstår dig :-
)
Men grundskolor heter sällan Nallens skola... eller lasarettsgatans skola...

Unknown sa...

Eller Nallens sjukhusskola..