Man kan ha bussbiljett på telefonen och när man kliver på bussen så rör man vid ett speciellt ställe och biljetten blir avläst. Man kan ge sitt visitkort till en annan telefon bara egenom att röra vid den.
NFC-projects in school environment
Man skickade ut eleverna på två olika banor. En som man kallade för survivor track. Var finns polisstationen, simhallen, biblioteket? De ska röra vid olika märken på olika ställen. De får också uppgifter som de ska svara på på vägen. Läraren har möjlighet att följa eleverna vid en dator för att se vilka märken de rört.
Närvarosystem. Eleven rör vid ett mörke på katedern när lektionen börjar. Om man inte gjort det blir det markerat frånvaro, om det är försent blir det också markerat i systemet.
Genom att röra vid ett märke på en broschyr, kan de få reda på hemuppgifter, dagens schema
De hade en interaktiv tavla i entrén på skolan. Om eleven rörde vid märket på tavlan, blev telefonen en fjärrkontroll så att de kunde styra innehållet på informationstavlan.
Pedagogiska vinster:
Det stödjer ämnesöverskridande arbete. Uppmuntrar känslan av samhörighet. Man hoppas på att närvarokontrollen förebygger "drop-outs".
Föräldrarna kan få information via en hemsida eller via sms om elevernas närvaro
anne.moilanen@ouka.fl
Man behöver en telefon med NFC Reader
torsdag, november 20, 2008
Smart touch mobile phone project, Anne Moilanen
Posted by Ing-Marie at 11:16
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar