En tillbakablick...
Örebro 2004
Karlstad 2005
Skövde 2006
Bålsta 2007
Bålsta 2008
Bålsta 2009
Ledningen av PBS nätverket
Gun-Britt - ansvarar för nätverksträffarna samt hemsida
Hans-Åke - ansvarar för forskningen och är vetenskaplig ledare
Monica - ansvarar för att det ska fungera med utvecklingsinsatserna i kommunerna ekonomi och administration
Nätverksträff för alla hösten -09 Västerås
Framtida organisation
Utvecklingsfaser (Grainer)
Tillväxt genom kreativitet
Ledarskapskris
Tillväxt genom styrning
Självständighetskris
Tillväxt genom delegering
Kontrollkris
Tillväxt genom samordning
Formalitetskris
Tillväxt genom samarbete
Vad har PBS-nätverket bidragit till sedan förra nätverksträffen
- Forskning om en vägledande helhetsidé i Göteborg
- Internationellt
- Holland
- Vetenskapliga artiklar, forskarkonferenser
- Nordiskt och internationellt forskningssamarbete
- Lärarutbildningen i Karlstad
- Strukturerade lärande samtal
- Föreställningskartor
- Återkoppling på föreställningskartor som grund för lärande samtal i lärgrupper
- Barnuppropet
- Varför uppropet? Ett misslyckande får aldrig vara en norm för hur vi ska göra.
- Det hårdnande offentliga samtalsklimatet
- FLUM: Fördjupat Lärande och Utveckling genom Medskapande
- Oenig forskning?
- Kvalitet som resultat på standardiserade prov
- Kvalitet som kvaliteter i kunskaper
- Udda och obetydliga forskare
- Forskning och politik
- önskad samhällsutveckling
- globalt perspektiv
- Kunskapsbildning: Arbets- och utvecklingsorganisation
Nätverk som utvecklingsstrategi
- Kunskapande nätverk eller tips-nätverk
- De som deltar i nätverksträffar är positiva
Den pedagogiska verksamheten
- Arbetsorganisation
- schema
- arbetslag
- arbetsplaner
- tjänstefördelning
- Utvecklingsorganisation
- lärgrupper
- lärledare
- lärplaner
- interna nätverk
- externa nätverk
Utvecklingsorganisation | Arbetsorganisation | |
Grundperspektiv | Visar på behov av utveckling. Drivkraft för utveckling. Förändring. Långsiktighet. Variatione och flerstämmighet som grund för lärande. Dubbel-loopslärande. | Ska undanröjas så fort som möjligt så att verksamheten kan fortsätta som förut. Dränerar skolan på energi. Stabilitet. Akut, operativ. Samstämmighet som grund för beslut om gemensamt görande. Singel-loopslärande. |
Styrning | Styrning av tredje ordningen: gemensam vägledande helhetsidé. | Styrning av första ordningen. Övervakning, kontroller, inspektioner. Styrning av andra ordningen: strukturer, planer. |
Effektivitet | Dynamisk effektivitet: utvecklingspotential. Bra system för att upptäcka "problem". Fokuserar det man kan påverka. Gemensamt lörande. Helhetsidé. Genererar nya lärdomar om lärande. Lärande på alla nivåer. | Inre effektivitet: Kostnad per meritpoäng. Yttre effektivitet: kundnöjdhet |
Utvärdering och uppföljning | Underlag för lärande | Underlag för kontroll |
Kvalitet | Kvaliteter i kunskapsbildningen | Resultat på standardiserade nationella prov, betyg |
Återkoppling | Vilka svårigheter har du mött när du försökt förverkliga skolans bärande pedagogiska helhetsidé? | Vad har du gjort för att förverkliga skolans bärande pedagogiska helhetsidé? |
Ledarskap | Planera och organisera lärande om undervisning och lärande. Visioner, mentala modeller, helhetsidé | Planera och organisera medarbetarnas görande. Strukturer, medarbetarnas handlingsmönster, rycka ut vid enskilda händelser |
Organisering | Lärplaner. Lärgrupper. Lärgruppsledare som kommunikatörer av lärgruppernas lärdomar | Arbetsplaner. Arbetslag. Arbetslagsledare som implementerare av beslut i ledningsgruppen. |
Medarbetare | Medskapare och huvudaktörer i kunskapsbildnignen om lärande och undervisning | Utförare av beslut |
Lönekriterier | Bidrar till det gemensamma lärandet | Elevresultat, meritpoäng... |
PAEI
Producerare
Administratör
Entreprenör
Integrerare
Alla fyra delarna måste finnas och samverka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar