Spelregler
alla måste bidra
tydliga ramar (lokal tid, deltagare, ledareuppdrag)
pratar om oss: jag och vi inte dom eller man
Att leda lärande samtal
ledare med legitimitet att ställa frågor
uppdrag att fördjupa samtalet
kräver tankerspekt
alternera mellan närhet och distans
fokusera på förutbestämd rubrik
fokusera på olikheter
En god samtalsledare
ställer korta frågor
st'ller en fråga i taget
förhör inte
inväntar svar
ställer frågor som inte behöver förklaras
anvädner frågeorden Vad? och Hur? mer än Varför?
Deltagare
ställer "nyfikenhetsfrågor"
Deltar aktivt - lyssna
tankerespekt - allas tankar är lika värda
reflekterande - bjuda motstånd
att inte förstå i första stund
Reflektör
Iakttar och reflekterar utifrån
både form och innehåll
Sammanfattar samtalet utifrån både
inenhåll och form
Analyserar utifrån frågor som
Hur förlöpte samtalet?
Vilka olikheter kom fram?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar