Kjell Ahlgren, undervisningsråd vid Statens skolinspektion, Göteborg
Vad har skolinspektionen gjort med anledning av bibliotek i skolan?
- På de skolor som besökts har också skolbiblioteket besökts
- de som ansvarar för biblioteket för biblioteket
- rektorer har utfrågats om bibliotekte och bibliotektets roll
- motsvarande frågor har också ställt till övriga nivåer
- verksamheten har besrkivits i våra rapporter
- kommuner och skolor har fått krav påförbättring
Ytterligare insatser
- år 2006 fick vi ett tilläggsuppdrag av regeringen Uppdraget innebar att vi skulle undersöka Skolbibliotekets funktion och deras roll i elevernas lärande.
- Samtliga regioner hade inspektörer som samtidigt som de inspekterade skolor ställde fördjupningsfrågor kring bibliotek och bilbioteksverksamheten.
I grundskoleförodrningen finns en händvisnign till bibliotekslagen och bestämmelser om skolbibliotek
kommunen ansvarar för att det finns skolbibliotek
skolb ska främja språkutveckling, stimulera läsintresse och tillgodose material
särskilt stödja elever med funktionshinder och annat modersmål än svenska.
Skolverkets rapport 288 s 192
Skolverkets skolbiblioteksdefinition
I rapporten "Skolverkets lägesbedömning 2006" har skolbiblioteken fått ett eget kapitel och följande definition av Skolverket: "Med skolbibliotek avser Skolverket en gemensam och ordnad resurs av medier och information som ställs till elevernas förfogande med hjälp av kompetent personal. Skolbibliotek är en del av skolans pedagogiska verksamhet med uppgift att stödja elevernas lärande.Skolbibliotek kan därmed betraktas dels som en materiell resurs som är en del i en skolas läromedel och övriga utrustning, dels en funktion som bidrar aktivt i kunskapsutvecklingen och svarar för viss service."(Skolverkets lägesbedömning 2006, Rapport 288 2006, s. 192). Med kompetent personal avser Skolverket personal med utbildning för såväl biblioteksverksamhet som pedagogisk verksamhet.
Vad ser Skolinspektionen:
Skolbiblioteken erbjuder ofta en stimulerande arbetsmiljö, men deras pedagogiska funktion och nyttjandegrad varierar.
Det måste finnas ett samarbete mellan bibliotekarien och övrig personal. Att bara skicka dit elever håller inte. Bibliotekarien måste vara en del av verksamheten och få vara med i planeringen. En av lärartjänsterna kan man mycket väl omvandla till en bibliotekarietjänst och fortfarande utan problem hålla sig till styrdokumenten.
Medier för elever i behov av särskilt stöd finns inte alltid.
Pedagogiska visioner kan finnas, men sällan planer eller utvärderingar.
Kompletterande medieförsörjning kan kompensera brister i tillgängligt skolbibliotek
Vad är det som gör skillnad?
- Skolledningen
- Skolans syn på kunskap
- skolans syn på biblioteket och bibliotekets s status
- skolbibliotekets förmåga att marknasföra sig
- på vilket sätt bibliotekets personal är kopplade till skolan/folkbiblioteket
- vilken typ av teknisk utrustning finns
- öppettider
- mm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar