Bo Sundblad, läsforskare, Stockholms universitet
Läsning är inte avläsning av bokstav för bokstav utan en förståelseupplevelse. Som exempel: Einlgt en enlgestk udrneöksnnig...
Människan råkar vara född att lära. Alla människor i vårt land behöver kunna läsa beroende på vår extrema skriftstpråkighet. Talspråksbaserat talspråk, skriftspråksbaserade talspråk. Det bästa stället att studera det talade skriftspråket studerar man bäst på nyheterna på teve. En stor del av befolkningen förstår inte det språket.
Inlån av skriftspråk. Ett typiskt sådant är att man gör citat-tecken i luften med sna händer. För att man ska förstå vad det betyder måste man ha insikt i skriftstpråket.
Undervisningsspråket i Sverige är skriftspråksbaserat talspråk.
Hur tänkandet förändras. Nästan alla som tar upp det hänvisar tll en klassisk studie. Fredrk Lindström tar upp detta och redovisar denna klassiska studie. Den gjordes i Sovjetunionen i Uzbekistan - man drar igång ett stort alfabetiseringsprojekt. Den som rapporterade studien hette Gloria. Den som drog upp den teoretiska delen av studien var Vygotskij. Man ställde ett antal frågor till de som inte hade blivit läsande och till ett antal som blivit läsande. En av frågorna är att de visar en bild på en yxa, en kratta, en timmerstock och en såg. Man frågas om att en ska bort. Man förtydligar också genom att fråga om man kan ta bort timmerstocken. De som inte är alfabetiserade säger blankt nej. Efter alfabetiseringen svarade de att det är möjligt att ta bort timmerstocken. Kulturella artefakter. Avarter av mänsklig kultur. Djävla påhitt...
I skolan arbetar vi oerhört mycket till att få eleverna att förstå till exempel vad kraft är i NO, makt (som abstraktion) i SO, vikingatiden.
Att odla bomull i Uzbekistan kontra att odla i det kalla och fuktiga England... Före alfabetiseringen sade uzbekistanierna att de nte visste eftersom de aldirg varit där. Det är eegentligen det mest logiksa svaret, men vi tänker svara - det går inte det är för kallt och fuktigt i England. Trots att vi inte varit både i Uzbekistan och England drar vi slutsatser utifrån hypoteser.
Frikoppla ditt tänkande från din konkreta erfarenhet.
Hur skilcklig en lärae än är kan den inte bygga upp det skriftspråkliga språket hos eleven utan att de får läsa. Den enklaste vägen är att läsa skönlitteratur. Vad är det som karakteriserar skönlitterär läsning? Jo, att skapa bilder inne i huvudet. Får du chansen att läsa skönlitterära böcker av god karaktär (god kraktär: skapar bilder). Tyst läsning går inte att tvinga fram. Om en elev som inte kommit dit i sin läsupplevelse tvingas att läsa tyst är risken att man hämmas. M
Möjligheten att identifiera sig med karaktärerna i boken fungerar inte lika bra när du ser en film.
Skönlitterär läsning ger dig möjligheten att leva dig in i en annan värld att vara delaktig i andras situationer. Det är ingen idé att arbeta med kritiskt tänkande innan man har lärt sig att kunna se saker i olika perspektiv. Om du inte läser skönlitteratur hemma också får du inte den mängd text som du behöver.
Nya Läsutvecklingsschemat; en stor korrelation mellan ickeläsande och antalet icke godkända betyg. Samma sak gäller mellan goda läsare och antalet höga betyg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar