måndag, september 11, 2006

...omtänksam liksom...

Jag bestämde mig för att diskutera med min son om vad han trodde att religionsfilosofi kunde vara.

Hans första, spontana tanke var att det var ”en slags dikt om religion. Man skriver en massa, inte som information utan historia om religion, eller inte historia utan mer som en berättelse.” När han använder ordet dikt får jag en känsla av att det han syftar på är just begreppet filosofi, att det har med tankar och funderingar att göra. Det visar han också sedan när han går vidare med att man skriver mycket och att det man skriver är mest som en berättelse, inte som historia eller information. Han gör alltså skillnad mellan olika sätt att uttrycka sig kring olika frågor.

Jag blev också nyfiken på hur han ser på vad religion är. Han säger då att ”det är det man tror på. Religioner som islam eller judendom. Man kan vara muslim eller jude eller så. Det är vilken religion man tror på liksom. Och religionsfilosofi förklarar alltså vad religion är… i en berättelse!”

Jag föreslår sedan att jag ska sluta som lärare och istället bli religionsfilosof, men han är inte alls överens med mig. Han anser att jag passar som lärare, att jag har rätt attityd, ”snäll men sträng när det behövs, omtänksam liksom”. Att vara religionsfilosof, grunnar han vidare, är nog svårt. Man måste, säger han, läsa mycket och plugga ganska länge. Till saken hör att jag har studerat (IKT och lärande, specialpedagogik och religion) de senaste 5 åren och han börjar nog tycka att det är väl mycket ;-)

Jag är naturligtvis (eftersom jag är mycket nöjd med mitt yrke) glad för att han tycker att jag är på rätt plats där jag är. Jag blir också nyfiken på hur han tänker om att läsa och plugga mycket och hur han kopplar det till sin egen skolgång…, men det får jag ta i en annan diskussion.

onsdag, september 06, 2006

Behöver vi datorer i skolan?

Arbetar i ett Mediatek som vi kallar för Kunskapskällan och vi som arbetar där – en lärarbibliotekarie, en resursperson och så jag, IKT-pedagog – har haft många diskussioner fram och tillbaka kring vilka regler och normer som ska gälla och försökt sammanfatta dem i ett utskick till all personal. I stora huvuddrag så gick det ut på att Kunskapskällan är en arbetsplats, att det kräver lugn och ro och att man använder det som finns där huvudsakligen till skolarbete.

Trots detta visar det sig att vi inte alltid är överens, varken mellan oss som arbetar i Kunskapskällan eller med all annan personal. Så därför gav vi som förslag att vi försöker att föra en dialog i vårt gemensamma inforum för att kanske på så sätt få fram gemensamma tankar.

Det vi strider mest om är datorerna. Diskussionen vi för är då - ska datorerna bort när det itne fungerar eller ska de finnas kvar för dem som arbetar med skolarbete och som bidrar till en god arbetsmiljö? Min utgångspunkt är att vi aldrig skulle ta bort sådana verktyg som papper, penna och sudd för alla elever för att några kastar sudd eller bara kladdar... alltså menar jag att datorerna ska vara kvar men att vi måste hitta andra vägar för att få det att fungera...

Än så länge är det bara rektor som tyckt till, men jag hoppas på en stimulerande diskussion.